De ce ar trebui votată modificarea Codului Silvic ?

1
276
Pădure

În perioada imediat următoare urmează a fi supus votului plenului Camerei Deputaților propunerea de modificare a Codului Silvic. Prin acest articol încercăm să găsim un răspuns la întrebarea – De ce ar trebui votată modificare Codului Silvic ?

RNP Romsilva administrează în anul 2018 o suprafață de 3.137.671 ha fond forestier. Prin modificarea art.59 din Codului Silvic în anul 2017, aceasta a primit ca obligație legală efectuarea lucrărilor silvice de îngrijire a pădurilor în regie proprie, prin mijloace proprii sau prin contracte de prestări servicii, pentru un volum de masă lemnoasă estimat de 4,3 milioane mc.

Din acest volum, la finalul lunii martie 2018, s-au recoltat:

  • 194.200 mc (4,51%) – de către agenții economici atestați, în cadrul contractelor de prestări servicii de exploatare;
  • 375.800 mc (8,73%) – prin forțele proprii ale unităților și subunităților RNP Romsilva;

RNP Romsilva a ofertat un volum de 2,3 milioane mc de masă lemnoasă spre a fi adjudecată pentru exploatare prin prestări servicii, din care a fost adjudecat un volum de 0,9 milioane mc. Lipsa de atractivitate pentru operatorii economici atestați a acestui tip de lucrări se datorează în parte prețului mic oferit de RNP Romsilva, preț în multe cazuri nesustenabil, și în parte complexității procedurii de licitație, neadaptată specificului domeniului forestier.

Productivitatea fizică realizată de RNP Romsilva în trimestrul I 2018 este de 265 mc / utilaj conducător / lună pentru volumul exploatat în regie proprie, cu un număr de 451 utilaje conducătoare, productivitatea insuficientă pentru a asigura volumul de lucrări necesar pentru exploatarea a 4,3 milioane mc.

În aceste condiții, un volum de cel puțin 2 milioane mc masă lemnoasă poate rămâne neexploatat, având efecte negative multiple:

  • neasigurarea lucrărilor silvice, atât de necesare pădurii;
  • reducerea activității operatorilor economici din exploatări forestiere până la faliment;
  • reducerea personalului calificat implicat în activități de exploatări forestiere, ce se vede nevoit să găsească activități lucrative în alte domenii de activitate;
  • scoaterea din economia forestieră națională a unor importante resurse financiare, firmele de industrializare a lemnului fiind obligate, pentru a-și continua activitatea, să importe masă lemnoasă din afara României.
  • reducerea volumului de lemn de foc disponibil în piață.

Pentru a ieși din situația de blocaj a resursei de lemn, considerăm necesară votarea modificării art.59 din Codul Silvic și stabilirea unui nou cadru legislativ în condiții de eficiență economică și aplicabilitate prin Regulamentul de valorificare al masei lemnoase, act normativ aprobat prin hotărâre de Guvern.

1 COMENTARIU

Scrie un comentariu